fbpx

6 מסלולי טיול מומלצים בגלבוע

רכס הרי הגלבוע, הצופה אל עמק המעיינות ממזרח, עמק חרוד מצפון ועמק יזרעאל במערב, הוא אחד האזורים היפים ביותר בארץ, ומקום שופע בנופים, בשבילים, טיולים, באפשרויות נופש ופנאי ובמפגשים בלתי אמצעיים רבים עם הטבע וההיסטוריה של חבל ארץ זה. הרכס המיוחד מכיל 11 פסגות הרים. אורכן הכולל הוא 18 ק"מ ורוחבן 8 ק"מ. הפסגה הגבוהה ביותר ברכס היא פסגת הר מלכישוע המתנשא לגובה של 530 מטר.

הקסם המיוחד ביותר ברכס הרי הגלבוע הוא המעיינות הנובעים ממנו. יותר מ־10 מעיינות שופעים נובעים מהאזורים הגבוהים בו וממרגלותיו, והם מוקדי הנופש והתיירות המיוחדים ביותר באזור בימי הקיץ החמים ותתפלאו לשמוע, גם בימי החורף. אחדים ממעיינות הגלבוע מתאימים במיוחד לטיולי משפחות – מעיין חרוד, עין שוקק, עין מודע והסחנה גן השלושה, והם המוכרים בהם. הודות למעיינות השופעים למרגלות הגלבוע קיבל האזור את השם 'עמק המעיינות', ובצדק.

טיול בגלבוע

מסלולי טיולי בגלבוע

פנינת טבע מרהיבה זו היא אחת ממוקדי תיירות הפנים המבוקשים בישראל, והיא תמיד מחכה לכם באהבה ובזרועות פתוחות. כדי שהטיול הבא שלכם בגלבוע וסביבותיו יהיה חוויה בלתי נשכחת לכל המשפחה, הינה 6 מסלולי טיול קלים, נוחים ונגישים שיאפשרו לכם לערוך היכרות מחודשת עם ההר המיוחד.

מתגעגעים לגלבוע? אז קדימה, נצא לשׂוּח.

 

שמורת טבע גלבוע

שמורת טבע גלבוע היא שמורה פתוחה, והביקור בה ללא עלות. זוהי חלקת טבע מהממת שממתינה לכם – אז רק תגיעו. שמורת טבע גלבוע היא שם כולל לכל השבילים, המסלולים, המצפורים והמעיינות השופעים שנמצאים ברכס הגלבוע, במורדותיו ובסביבותיו וליתר דיוק ל־7,200 דונם ממנו. זוהי נקודת ההתחלה של כל טיול בגלבוע ובסביבה. גם אם אין לכם רעיון למסלול טיול או לאתר מסוים, וכל מה שאתם רוצים הוא למצוא נקודה ירוקה שאפשר לפרוס בה מחצלת, לפרוק את הצידנית ופשוט ליהנות מהרגע, אז כנסו אל האוטו וסעו אל השמורה. כל נקודה בה היא טובה ונכונה לפיקניק ספונטני ולשהייה מענגת בחיק הטבע. באו נבדוק יחד אילו דברים אפשר לראות ולעשות בה.

 

דרך נוף מעלה גלבוע

דרך נוף מעלה גלבוע היא חלק בלתי נפרד משמורת טבע גלבוע ומסומנת במפה ככביש 667. זהו כביש הררי פתלתל שמטפס בעצלתיים אל פסגות הרכס ורווי בנופים ירוקים קסומים מסביב. אורכו של הכביש הוא 27 ק"מ לערך, והוא מלא בנקודות עצירה נחמדות להתרעננות ולמנוחה, שמהן תוכלו לצאת ברגל לשבילי טיול רבים. אפשר למצוא מצפורים רבים בצד הדרך, והגישה אליהם נוחה וקלה לכל המשפחה. מצפור מומלץ אחד הוא מצפור כתף שאול שממנו אפשר להשקיף על עמק חרוד והגליל התחתון. המצפור נקרא על שם שאול המלך שנלחם בגלבוע את מלחמתו האחרונה, ובאדיבות הקרן הקיימת לישראל נמצא בו גם הסבר מפורט על מהות המקום, על סביבותיו ועל ההיסטוריה שלו.

עוד מצפור מומלץ בדרך ההררית הוא מצפור דובי וערן שמיר בהר עמינדב . יש בו אזורי ישיבה מוצלים, הסבר מפורט, מפת אבן להתמצאות בשטח, הרבה נוף, הרבה אוויר והרבה כיף. ממצפור דובי וערן שמיר יוצא שביל עמק המעיינות – זהו אומנם מסלול טיול ארוך מאוד לטיילים המתקדמים שבינינו אך מומלץ בהחלט לכל מי שמוכן לעמוד באתגר.

מסלולי טיול בגלבוע

 

חוות הרוח בגלבוע

חוות הרוח בגלבוע, מרכז המבקרים לאנרגיות נקיות ע"ש שלמה שמלצר, נמצאת על פסגת רכס הגלבוע ליד קיבוץ מעלה גלבוע. החווה היא לא רק מרכז לימודי מרתק. ראשית, היא מלאה בטורבינות רוח ענקיות שגודלן ידהים אתכם ואת הילדים. החווה היא גם נקודת תצפית מרהיבה על עמק המעיינות, בית שאן והרי גלעד שבירדן.

מרכז המבקרים בחווה מזמין אתכם – יחידים ומשפחות – בכל עונות השנה לסיורי למידה חווייתיים שבהם תלמדו על האנרגיות המתחדשות ותכירו אותן. תראו את טורבינות הרוח, את האמצעים להפקת אנרגיה סולרית ותלמדו על טכנולוגיית אגירת אנרגיות ושאיבתן. במרכז המבקרים תוכלו לצפות בסרט על הרוח כאנרגיה עוצמתית ועל האמצעים לרתום אותה לטובת האנושות והפלנטה או תוכלו פשוט לשבת בקפיטריה עם כוס קפה ונשנוש וליהנות מהנופים עוצרי הנשימה.

חוות הרוח בגלבוע

 

מסלול העמק הנעלם בגלבוע

טיול בעמק הנעלם מתאים למטיילים מיטיבי לכת ואורך כ-3 שעות ואינו מעגלי. מתחילים מראש הרי הגולן בהר ברקן ויורדים עד הקיבוצים שבעמק. המסלול מתאים לטיול בכל עונות השנה, אם כי יש להיזהר בימים גשומים כי הסלעים חלקים ויש סכנת החלקה. שימו בוויז "חניון הר ברקן".

 

מסלול נחל יצפור

מסלול נוסף המתחיל מרכס הרי הגלבוע ומסתיים בבקעת בית שאן הוא נחל יצפור. אורך המסלול כ-2 ק"מ ויקח לכם בערך 3 שעות הליכה. הכניסה חינם והמסלול מתאים לכל המשפחה אך אין גישה לעגלה.

 

נחל צביה

מסלול מומלץ ביותר בעונת האביב, כשהפריחה בשיאה אך מתאים לטיול בכל ימות השנה. המסלול מתאים למיטיבי לכת ואורך כ-3 שעות. המסלול אינו מעגלי ומצריך שני רכבים. שימו בוויז "חניון אבינדב". את הרכב השני יש להחנות בסיום המסלול בעין מודע בעמק המעיינות.

 

ומה יש עוד באזור?

פארק המעיינות – רשות הטבע והגנים

אחד הפארקים היפים והמיוחדים ביותר של המועצה האזורית עמק המעיינות – פארק המעיינות. כשמו כן הוא – רווי במעיינות נעימים בטמפרטורה של 26 מעלות בכל עונות השנה. הפארק רחב הידיים מתאים לביקור בכל ימות השנה ובפרט בימות הקיץ הלוהטים שכן אין כמו שחייה מענגת במעיינות טבעיים בחיק הטבע. ברחבי הפארק תמצאו דרכים סלולות שיובילו אתכם אל כל האתרים. בימים החמים מומלץ לשכור קלאב־קאר או לרכב על אופניים ממעיין למעיין, ובימים הקרים יותר אפשר בהחלט ליהנות מהליכה רגלית בשטחי הפארק, ליהנות מהשדות החקלאיים הירוקים ומפרחי הבר שצומחים בעונות הקרות.

הבילוי בפארק המעיינות מתאים ליום שלם או לכמה ימים רצופים אם אתם לנים באזור. יש בו אזורי פיקניק מרובים במקומות חבויים לפרטיות מלאה או במקומות ייעודיים הומי אדם אם אתם נהנים מההמולה ומהחברה.

פארק המעיינות

 

גן לאומי בית שאן

וקצת היסטוריה לא יכולה להזיק. להפך – העולם ההלניסטי־רומי ממתין לכם מעבר לפינה בגן הלאומי בית שאן. מסלולי הטיול יובילו אתכם בין בתי המרחץ, התיאטרון, הקרדו – רחובה הראשי של העיר, העמודים, הדוכנים והמזרקות אל עבר מסע קסום אחורה בזמן. בתיאום מראש תוכלו לחוות את הקסם ההיסטורי של העיר העתיקה גם בלילה במופע האור־קולי הרב־חושי והחווייתי של 'לילות שאן'. או אז תשמעו את הצלילים והקולות של המולת העיר, תראו כיצד היא מתעוררת לחיים במיוחד בשבילכם ותבכו יחד עם תושביה בשחזור רעידת האדמה הגדולה שהחריבה אותה. הביקור בגן לאומי בית שאן מתאים לכולם – כולכם מוזמנים. ההנאה מובטחת.

גל לאומי בית שאן

 

את ראשו של הגלבוע מישהו צבע אדום

מסלולי טיול בגלבוע הם רבים ומגוונים ומתאימים לבילוי משפחתי מושלם. לטיול בגלבוע יש קסם מיוחד שכדאי לחוות לפחות ארבע פעמים בשנה – טיול אחד בכל עונה. ריכזנו כאן את הטיולים הקלים, הנוחים והידידותיים שמתאימים להנאתם של בני כל הגילים.

כל טיול בגלבוע הוא הזדמנות להתוודע אליו שוב, להיזכר בקסמיו וליהנות ממנו כבראשונה. אז צאו לדרך – הגלבוע מחכה.

פריחה מרהיבה בגלבוע