fbpx

שביל עמק המעיינות


אוהבי לכת ועדיין לא צעדתם בשביל עמק המעיינות? אנחנו חושבים שבהחלט הגיע הזמן. זה לא רק אחד השבילים היפים בארץ, זאת גם אפשרות להגשים חלום ולצעוד כל הדרך מהר הגלבוע ועד לבית שאן, להתפעם מהנופים, להרגיש את הטבע, להתוודע להיסטוריה, ללמוד את המורשת ולטבול בכל אחד מהמעיינות הקרירים שנובעים בדרך. חלק ניכר מהשביל אפשר לעשות באופניים, אך מומלץ לא לוותר על ההנאה שיש בתחושת הניצחון שמגיעה בסיומו של מסע רגלי מאתגר. מוכנים לצאת לדרך? רגע, קודם תלמדו את כל מה שצריך ללמוד על שביל עמק המעיינות, תבחרו במקטעים המתאימים לכם ולקטנטנים שלכם, תכינו את התרמילים ורק אחר כך תוכלו להתחיל. אנחנו כאן כדי לעזור. הינה כל מה שחשוב לדעת על שביל עמק המעיינות.

נתחיל בקצת היסטוריה

שביל עמק המעיינות הוא שביל חדש למדי. הוא תולדה של מיזם התנדבותי חינוכי שהובילו מתנדבים צעירים בין השנים 2009–2010 כדי לקרב מטיילים לאזור הגלבוע, לעמק המעיינות ולבקעת בית שאן. המיזם הוכתר בהצלחה, והשביל נפרץ, הוסדר וסומן בצבעים לבן, כתום ולבן. מאז שנפרץ ועד היום טיילו בו – ועוד מטיילים – אלפי מטיילים מכל הארץ, ורבים מהם חוזרים אליו שוב ושוב. כל עונה צובעת את השביל בצבעים אופייניים וחושפת מוקדי עניין שונים ומרתקים, ובכל מסע רגלי השביל מתחדש ומגלה למטיילים היבטים מרגשים ומיוחדים בו ובסביבתו.
שביל עמק המעיינות

בקעת בית שאן ועמק המעיינות

עמק המעיינות נכלל באזור הגאוגרפי המכונה בקעת בית שאן הגדולה, שהיא כשלעצמה חלק בלתי נפרד מבקעת הירדן הגדולה עוד יותר. גבולות הבקעה מצפון הם נחל תבור ועמק חרוד, ממערב רכס הגלבוע, מדרום נחל מלחה וצפון השומרון ובמזרח נהר הירדן. בקעת בית שאן היא מישורית ברובה, ואפשר לצעוד לאורכה כמעט ללא קושי. עמק המעיינות שוכן במרכז השבר הסורי־אפריקני ובשל כך הוא מאופיין בתנאי אקלים מנוגדים לכאורה – חום מדברי מצד אחד ולחות טרופית מצד שני. לכל אורך התקופות הוקמו בבקעת בית שאן ובעמק המעיינות יישובים רבים – קטנים וגדולים כאחד – ויעיד על כך העושר הארכאולוגי שלו. דוגמה מצוינת לכך היא חורבות בית שאן העתיקה, העיר המרכזית באזור בתקופה ההלניסטית, הרומית והביזנטית. שביל עמק המעיינות חוצה את בקעת בית שאן דרך עמק המעיינות ומאפשר למטיילים להתקרב לאדמה, לנופים, לצמחים, לעופות, להיסטוריה ולמורשת שטבועים בכל פינה בו, בכל סלע, בכל עץ ובכל חורבה.

יוצאים לטייל בשביל עמק המעיינות

לפני שמתחילים לצעוד בשביל עמק המעיינות, כדאי לדעת כמה דברים בסיסיים עליו. ראשית, אורכו 145 קילומטרים, והוא חצי מעגלי. השביל מתאים למיטיבי לכת שמנוסים ברמות קושי שונות. יש בו מקטעים שמאתגרים יותר ומקטעים שמאתגרים פחות, אך אפשר למצוא גם מקטעים שמתאימים לטיולים יומיים נחמדים עם הילדים. אם אתם עושים את השביל כולו בלי ילדים, אתם צריכים להיערך למסע מאתגר של כמה ימים (ארבעה בממוצע). אם אתם עושים מקטע בודד עם הילדים, אתם צריכים להיערך לטיול יומי עם כל מה שנחוץ וכמובן לבחור במקטעים מתאימים. אחד הדברים החשובים שצריך להיות בתיק, הוא מפת סימון שבילים מספר 3 שכוללת את הגליל התחתון, את אזור העמקים ואת הגלבוע. מומלץ גם להיעזר במדריך שבילים שכולל תיאורים מפורטים על הדרך, על האתרים ועל אופי המסלול. לא קשה לנווט בשביל. צריך לצעוד עליו לכל אורכו ולעקוב אחר הסימון הצבעוני שלו.

מתי כדאי לטייל בשביל?

התקופה המתאימה ביותר לצעידה בשביל היא מראשית החורף ועד תחילת האביב. בחודשי האביב, הקיץ והסתיו חם מאוד בבקעת בית שאן, ואם צועדים בחום, חשוב להיערך לכך ולשתות הרבה. באופן כללי מומלץ להימנע ממקטעים מאתגרים בחודשי הקיץ, אך גם מצעידה בימים גשומים.
שביל עמק המעיינות 145 קמ

לדווש לאורך השביל

שביל עמק המעיינות מתאים ברובו לרכיבת אופניים אף על פי שיש כמה מקטעים שאי אפשר לעבור אופניים, וצריך לעקוף אותם. הרכיבה לאורך השביל מומלצת לרוכבי אופניים שמנוסים ברכיבת שטח, כיוון שיש בו כמה מקטעים תלולים ומאתגרים במיוחד. המקטעים שאינם מתאימים לאופניים הם מתלול אבינדב, הירידה לנחל תבור, העלייה הרגלית מנחל יששכר, הירידה למנחמיה והמקטע שבין מנחמיה לגשר הישנה. המעקפים לרוכבי אופניים נמצאים בסמוך למקטעים, ואפשר לעבור בהם בקלות.

מה צריך לקחת?

כיוון ששביל עמק המעיינות עובר באזורים מיושבים, תמיד אפשר למצוא מקומות להצטיידות באוכל ובמים. חניוני לילה מאובזרים פזורים לאורך השביל, ולכן לא צריך לקחת יותר מחמישה עד שבעה ליטרים של מים למטייל וכמובן אוכל לפי הצורך.
בכל הנוגע לאוכל, כדאי לקחת בתרמיל מזון יבש שאפשר לבשל על כירת גז בדרך. מומלץ לא להעמיס את התרמיל במזון גם בגלל שזה עלול להכביד בדרך, וגם בגלל שלאורך המסלול יש איפה לקנות אוכל ולהצטייד.
בכל הנוגע לציוד, גם כאן כלל האצבע הוא לא להעמיס על הגב. חשוב לזכור שאתם צפויים לצעוד בין 15 ל־20 קילומטרים ביום, וכדאי שתקלו על עצמכם ככל האפשר. כיוון שמדובר בסך הכול בארבעה ימי צעידה, אתם יכולים לעשות לעצמכם טובה ולקחת כמה שפחות. מובן שיש להיערך ללינת לילה בשטח עם כל הציוד המתאים, אך מילת המפתח היא לצמצם.

איפה מתחילים ואיפה מסיימים?

אז בואו נדבר תכל'ס – איפה מתחילים ואיפה מסיימים? בהנחה שאתם צועדים את כל המקטעים ברצף, השביל מתחיל במצפור דובי וערן שמיר, הנקודה הגבוהה ביותר עם הנוף המרשים ביותר. משם יורדים לכיוון צפון במתלול אבינדב ועוברים דרך נחל צביה. אז מתחילים לצעוד בעמק המעיינות ונהנים מטבילה אקראית ומרעננת במעיינות המזמינים שפזורים לאורך הדרך. מנחל חרוד מטפסים לפסגות הגובלות בעמק המעיינות ממערב ועוברים בין הנחלים הזורמים ביניהן. בנחל תבור השביל משתלב באחד המקטעים של שביל ישראל וחובר אליו עד למצפה אלות. משם הוא ממשיך עד יער מנחמיה. מהמושבה מנחמיה ממשיכים לצעוד. עוברים דרך אתרים היסטוריים כמו אי השלום בנהריים, משטרת גשר ומסילת רכבת העמק ודרך יישובי האזור ואתרים היסטוריים שונים. מכפר רופין ממשיכים דרומה דרך מעיינות נוספים, אתרים ויישובים. מתל שלם – הנקודה הדרומית ביותר בשביל – חוזרים צפונה לכיוון העיר בית שאן. המסלול מסתיים בגן לאומי בית שאן.

לטייל עם הילדים בשביל עמק המעיינות

טיולים יומיים עם הילדים בשביל עמק המעיינות אינם מצריכים היערכות מיוחדת אלא אם כן אתם מחליטים ללון באחד מחניוני הלילה, ואז צריך להיערך ללינת שטח. אפשר לבחור במקטעים קלילים שכוללים טבילה במעיינות נחמדים, ביקור באתרים היסטוריים או תצפית ופיקניק מקומי. הביאו בחשבון את היכולות של ילדיכם ונסו לא לאתגר אותם בהליכה קשה שלא מתאימה להם. בין שאתם בוחרים בטיול יומי קליל של כמה שעות, ובין שאתם בוחרים טיול הכולל לינת שטח, היכונו לחוויה משפחתית בלתי נשכחת. שביל עמק המעיינות הוא המקום (בה"א הידיעה!) להפגיש את הילדים עם הנופים, הטבע, הסביבה וההיסטוריה של עמק המעיינות ובקעת בית שאן ולהטמיע בהם אהבה עמוקה לארץ.
מוכנים? אנחנו מחכים לכם על השביל!

תפריט נגישות