fbpx

שיחה עם מייסד גן גורו, יהודה גת

חוגגים חצי יובל לגן גורו

שיחה עם מייסד גן גורו, יהודה גת

אי שם לפני שני עשורים וחצי, אדם אחד חלם חלום להקים גן חיות אוסטרלי בעמק המעיינות.

יהודה גת, מייסד גן גורו, חבר קיבוץ ניר דוד, שיום אחד בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת החליט להביא קנגורו לישראל, והצליח.


 

 

יהודה גת - מייסד גן גורו

גן גורו הוא גן החיות האוסטרלי היחידי בעולם שנמצא מחוץ לאוסטרליה. הגן מאפשר בילוי משפחתי נעים ואינטימי עם קירבה מקסימלית לבעלי החיים.

איך נוצר הרעיון להקים גן חיות אוסטרלי?

"הייחודיות של גן גורו מיום הקמתו הוא שקהל המבקרים יכול להתקרב לבעלי החיים, להאכיל קנגורו, ללטף ולהתחבר אל החי והצומח ללא גדרות או כלובים שמזוהים עם גני חיות אחרים", מספר יהודה.

"הרעיון התחיל בשנת 1991. פנתה אלי ועדה בקיבוץ ניר דוד שביקשה להקים מיזם תיירותי שמשלב חינוך עם טבע וחוויה.
בתור חובב מושבע של סיפורי פו הדב, רציתי תחילה להקים מקום שייקרא "גן פו הדב".
הבעיה שפו הדב לא מאוד אטרקטיבי אחרי גיל שנתיים וההצעה שלי נדחתה. אחרי סיעור מוחות יחד עם פרופ' רמי דגני, גם הוא חבר קיבוץ ניר דוד ויו"ר תיירות ניר דוד, הוא העלה את ההצעה להביא קנגורו לישראל".

"לאט לאט הרעיון של רמי התפתח והעלינו את ההצעה לבנות גן חיות אוסטרלי. מה שהוביל אותנו היה ליצור מאפס מקום חינוכי שמנגיש את הטבע ואת חיות הבר לדורות הבאים", משחזר יהודה. "תחילה הרעיון לא זכה לתמיכה רחבה אך מספר חודשים לאחר מכן עלו טרקטורים על השטח והתחלנו להקים את הגן."

בשנת 1993 החלו עבודות הקמת הגן, תשתיות, אישורים, תצוגות בעלי החיים ו-3 שנים לאחר מכן נפתח הגן למבקרים.

גן גורו בימיו הראשונים 1995

 

מאיפה ואיך הבאת קנגורו?

"ברגע שהתקבלה ההחלטה להביא קנגורו לישראל, התקשרתי לגני חיות באירופה ושלחתי פקס ל-84 גני חיות ולא קיבלתי תשובה אחת.

לאחר מכן חשבתי, אם הקנגורו היא חיה אוסטרלית, למה לא לפנות למקור? פניתי במכתבים ל-12 גני חיות באוסטרליה ופתאום התחילו לחזור תשובות חיוביות והזמנות לבוא וללמוד על טיפול ואחזקה של בעלי חיים אוסטרליים", מספר יהודה בהתרגשות.

"אחרי חודש מצאתי את עצמי על מטוס בדרך לאוסטרליה עם תקווה גדולה לחזור עם קנגורו הביתה."

יהודה שהה באוסטרליה תקופה ארוכה, עבד בגני חיות ולמד על בעלי החיים של היבשת הייחודית. לאחר מספר חודשים הגיעו האישורים להם חיכה, תעודה הסמכה מרשות שמורות הטבע של אוסטרליה ורישיון לטפל ולהביא לישראל בעלי חיים אוסטרליים."

להזמנת כרטיסים לגן גורו הקליקו כאן

אז… איך הגיעו הקנגורו לארץ?

"בעל החיים הראשון שקיבלנו היה קנגורו. 11 פריטים נאספו מ-3 גני חיות באוסטרליה, זה היה מאוד מרגש!, מעיד יהודה.

את כל בעלי החיים הביאו בטיסה. לגן גורו יש רישיון לייבא את כל בעלי החיים האוסטרליים – לטאות כוח, נחשים, בעלי כנף, יונקים ואפילו טורפים."

כעבור מספר חודשים הגיעו בעלי חיים נוספים אל הגן, וולבי וביטונגיה – חיות כיס ייחודיות ומתוקות וגם עשרות ציפורים ותוכים, קקדו וציפורי שיר.

להזמנת כרטיסים לגן גורו הקליקו כאן

 

ספר קצת על גן גורו

גן גורו חבר בארגון גני החיות הישראלי מיום היוסדו. בשנתיים האחרונות הגן נמצא בתהליך קבלה לחברות בארגון גני החיות האירופאי (EAZA). לארגון זה תקנות מחמירות מאוד בשמירה ורווחה של בעלי חיים, אני שמח להודות שאנחנו עומדים בכל הסטנדרטים המחמירים של הארגון."

 

כיצד בעלי החיים מתמודדים עם מזג האוויר של העמק?

ההחלטה אילו בעלי חיים להביא לישראל היתה קשורה לא רק באופי ובערכים שבנינו לגן גורו אלא גם במזג האוויר שבעלי החיים רגילים באוסטרליה. אם לדבר בשפה מקצועית, הבאנו את כל בעלי החיים שתואמים את אזורי האקלים: באוסטרליה בעלי החיים על קו רוחב 31 עד 32 דרום. אנחנו נמצאים על קו 31 עד 32 צפון ועל כן, ישנם מספר בעלי חיים שבתצוגה שלהם יש אביזרי חימום או קירור שמתאימים את הטמפרטורה למה שבעל החיים רגיל מאזור מחייתו בגני חיות באוסטרליה. כל שאר בעלי החיים רגילים לחום של הקיץ ויודעים להתמודד עם החורף הישראלי."

מה כל כך מיוחד בגן גורו?

הגן נבנה כגן חיות חינוכי-משפחתי, זה אחד הערכים שלנו שלא השתנו מאז 1996. מלבד שימור ורווחת בעלי חיים, חשוב לנו שקהל המבקרים שעובר פה יבין את חשיבות הפרט בשמירה על הטבע, החי והצומח.
בנוסף, אנחנו מאמינים בקשר בלתי אמצעי בין בעלי החיים לבני האדם. חשוב לנו לאפשר לכל מי שרק מבקש להתקרב, לגעת, ולהתחבר לטבע בצורה שלא קיימת באף גן חיות אחר בישראל.

אני רואה ילדים ומשפחות שמטיילים אצלנו וסביבם יושבים טווסים וברבורים שחורים, כמו גם כניסה לצפריות הענק, שם כולם יכולים להאכיל את התוכים".

להזמנת כרטיסים לגן גורו הקליקו כאן

יהודה גת ופרופ' רמי דגני באירוע לציון 20 שנה לגן גורו

ומה עם קואלה? מדוע אין קואלה בגן גורו?

"יש לגן גורו אישור לייבא ולגדל קואלות, עד לפני מספר שנים חיו בגן שני זוגות קואלות שהגיעו לשיבה טובה ונפטרו בגיל מאוד מתקדם. רק שנה לאחר מותם קיבלנו מידע שאחת מהן (מינדי) היא הקואלה השנייה הכי מבוגרת שנרשמה אי פעם בעולם – מינדי חיה 18.5 שנים, מתוכם 15 שנים חיה בגן גורו. לאוסטרלים יש נהלים ברורים בכל הקשור להוצאת קואלות מחוץ לאוסטרליה, אנו נמצאים בקשר מול הגורמים הרלוונטיים ואני מאוד מקווה שבשנים הקרובות נקבל קואלה מאחד מגני החיות באוסטרליה."

עובדה מעניינת-היסטורית היא הפירוש של המילה קואלה בשפה האבוריג'ינית:
קו-אלה היא "חיה-ללא-מים". וזאת מכיוון שהיא צורכת ממש מעט מים וניזונה כמעט ב100 אחוזים מעלי אקליפטוס."

באוטרליה מעריכים את מספר הקואלות בטבע בכ-150 אלף פריטים, היא עוד לא הוכרזה כחיה בסכנת הכחדה.

 

לסיכום, איך אתה מסכם חצי יובל מחייך בגן חיות אוסטרלי?

"בחיים שלי לא תיארתי שגן גורו ייגדל ויהיה מנוף כל כך משמעותי לחינוך ואהבת הטבע והיחס לבעלי חיים. בשום מצב לא חשבתי שילדים שביקרו פה לראשונה בשנות ה-90, יחזרו בשנות ה-2000 עם הילדים שלהם.

אני נמצא בגן בכל יום ב-25 שנה האחרונות, זה היה שטח אדמה ריק לגמרי ומרגש אותי לראות מה התפתח ונוצר כאן.
בעוד 25 שנה, ביובל שנים לגן גורו אני עדיין רואה את גן גורו כמקור משיכה ללימודים, לנופש, לתיירות פנים ובעיקר כמקום שמשמר ודואג לרווחת בעלי החיים. אני מאמין שהגן יהווה דוגמא לגני חיות אחרים בארץ ובעולם בנושא העשרת בעלי חיים בקידום איכות הסביבה ושמירה על הטבע, בארץ ובעולם." מסכם יהודה בחיוך.

יהודה גת בגן גורו

גן גורו אומנם מציין 25 שנה אך הסיפור שלו רק מתחיל, רק בימים האחרונים עומלים על בניית תצוגה חדשה לשני נחשי פיתון שטיח אוסטרליים באורך של 3 מטרים, מתחם שפריצים החדש שבא להעשיר את חוויית המבקר ועוד תוכניות פיתוח ושדרוג לשנים הקרובות.

חגיגות חצי יובל בגן גורו יתקיימו בימים ראשון עד חמישי בין התאריכים 15-19 באוגוסט, 2021.
להזמנת כרטיסים לגן גורו הקליקו כאן