fbpx

מסלולי אופניים בגלבוע


הגלבוע הוא כידוע אחד האזורים היפים ביותר בארץ. הוא מושך מטיילים רבים לאורך כל השנה ומציע להם שלל אפשרויות טיול ביעדים מרהיבים. יש בגלבוע הכול מהכול – רכס הרים מדהימים הרוויים בשבילים טבעיים וקסומים, וכן היסטוריה מפוארת ונופים שקצרה היריעה מלתאר. מלבד נופים מרהיבים ויופי טבעי, בגלבוע גם מגוון מסלולי טיול לכולם  – מי ברכב, מי ברגל ומי באופניים. וכיוון שבמסלולי אופניים עסקינן, נספר לכם למה אזור הגלבוע הוא המקום המושלם לרוכבי האופניים בישראל.

בשנים האחרונות קרן קיימת לישראל הקימה שביל אופניים לרכיבת סינגל באורך של כ-40 קילומטרים החוצה את רכס הרי הגלבוע. השביל העונה לשם הרשמי 'סינגל רום הגלבוע', מזמין את רוכבי האופניים ליהנות מאתגרי רכיבה באזורי טבע מדהימים גם גלויים וגם נסתרים מן העין. הודות לשביל האופניים המיוחד והמושקע הזה הפך הגלבוע לטרנד החם ביותר בסצנת הרכיבה הישראלית, ורוכבי אופניים שסינגלים הם התשוקה שלהם, מגיעים אליו מכל הארץ בכל ימות השנה.

אז מה מיוחד בסינגל הגלבוע ואילו מסלולי רכיבה נוספים אפשר עוד למצוא בגלבוע? בואו נבדוק.

סינגל רום הגלבוע – רכיבת שטח שלא מפסיקה להפתיע

סינגל הגלבוע הוא תוצאה של שיתופי פעולה מבורכים בין כמה רשויות ובהן קרן קיימת לישראל, מועצה אזורית גלבוע ורשות ניקוז הנחלים ירדן דרומי. הסינגל הוא אחד ממסלולי רכיבת השטח המושקעים בישראל, וההשקעה בו נמשכת כל הזמן ומתבטאת גם בעבודות חציבה של המסלול באזורים שונים, גם בעבודות בנייה משני צידיו ולאורכו וגם בהקמת גשרונים ירוקים באזורים בעייתיים או טיפוח תחנות עצירה עם פינות ישיבה להתרעננות ולהחלפת חוויות. סינגל הגלבוע מתאים לרוכבים ברמות רכיבה שונות. הוא אומנם מאתגר אך אינו קיצוני, מסובך או מסוכן. בסך הכול נראה שיש במסלול הרכיבה הייחודי הזה גם הזדמנות לעבודת רכיבה רצינית וגם רכיבה בכיף והנאה אמיתית מהטבע. וזה מה שמייחד אותו מכל מסלולי אופניים בגלבוע.

 

איך מגיעים לסינגל הגלבוע?

יש חמש נקודות שמהן אפשר לחבור לסינגל הגלבוע, וכל רוכב יבחר את נקודת המוצא הנוחה לו ביותר. כל אחת מנקודות המוצא מאפשרת לרכוב את המסלול כולו (על 40 הקילומטרים שלו) או לבחור במסלול מקוצר יותר. כל רוכב יכול לבחור לעצמו את המסלול המתאים לו לפי יכולות הרכיבה שלו ורמות הקושי שהוא מסוגל להן.

כדי להגיע אל כל אחת מחמש הנקודות שמחברות אל סינגל הגלבוע הקלידו אותן בוויז כך: חניון נורית, חניון כתף שאול מזרח, חניון שער הזהב, קיבוץ מעלה גלבוע (הכניסה נמצאת מימין לשער הכניסה לקיבוץ) ובקיבוץ גן נר (בסמוך לרחוב רקפת).

הכניסה לסינגל מחניון נורית מאפשרת לרוכבים לעשות את המסלול במלואו. אומנם נדרשת לכך רמת רכיבה גבוהה, אך אפשר להסתפק במסלול המערבי שאורכו 31 קילומטרים. הכניסה לשביל מחניון שער הזהב חוברת למסלול שמכונה 'לולאת שער הזהב'. אורכו 13 קילומטרים ורמת הרכיבה הנדרשת בו היא בינונית. הכניסה לשביל מקיבוץ מעלה גלבוע חוברת למסלול מקוצר אך חד כיווני. אורכו 26 קילומטרים ורמת הרכיבה הנדרשת בו היא גבוהה. הכניסה לשביל מחניון כתף שאול וכן מקיבוץ גן נר חוברת גם למסלול הרכיבה המלא וגם למסלול המערבי.

אז תקדישו איזו שבת לסינגל הגלבוע המלא?

אם תחליטו שאתם לא מוותרים על מסלול הרכיבה המלא ועל הנופים הירוקים שמשלימים את חוויית הגלבוע בכללותה, תוכלו לבלות איתנו 3 שעות של רכיבה אינטנסיבית במיוחד במינימום עצירות או 5 שעות רכיבה אם תבחרו למצות את תחנות ההתרעננות הטבעיות בדרך כדי ליהנות מהירוק ומהחברותה.

מסלולי רכיבת כבישים בגלבוע

מיציתם את רכיבת השטח בסינגל הגלבוע המלא? רוצים לאתגר את עצמכם בעליות של דרך נוף הגלבוע? אל דאגה. יש די אתגרים לכולם. דרך נוף הגלבוע תספק לכם אתגרי עליות בשפע. עליות אלה זכו בחלוף השנים לכינוי המפוקפק 'מסלול שלוש העליות', ואנחנו בטוחים שהכינוי הזה כבר קורץ לכם. כל שלושת מסלולי העליות נמצאים בנקודות מפתח בדרך נוף הגלבוע. תוכלו להשאיר את הרכבים בתחנת הדלק של קיבוץ בית השיטה ולצאת לרכיבה רגועה עד אליהן. את העליות המדוברות תמצאו במעלה נורית (בסמוך לחוות התבלינים), במעלה גלבוע ובמעלה מירב (וזוהי העלייה הדרומית ביותר).

מסלולי הרכיבה בכבישי הגלבוע הם סוג של מאסט לכל רוכבי האופניים שמכבדים את עצמם. הכבישים נוחים לרכיבה ורחבים דיים לרכיבה בצוותה. והנופים? נו טוב, על הנופים המדהימים של הגלבוע אין מה לדבר. זה הרי מובן מאליו. אז קחו נשימה עמוקה וצאו לדרך.

ומה בנוגע למסלולי אופניים לכל המשפחה?

מה יש? רק לרוכבים המקצועיים והמיומנים מגיע ליהנות מהגלבוע על אופניים? לא! הגלבוע מציע מסלולי רכיבה מדהימים גם לרוכבי השטח המורעלים וגם לקטנטנים על גלגלי העזר. היכנסו עם האופניים ללא תשלום לפארק המעיינות והתחילו לדלג – או לרכוב ליתר דיוק – בין שפע המעיינות הקרירים במסלולי רכיבה נוחים. אין לכם אופניים? אל דאגה. בפארק עצמו תוכלו לשכור אופניים לכל המשפחה וליהנות מיום חווייתי של רכיבת כיפית, מים, פיקניק בחיק הטבע וגיבוש משפחתי מפנק.

יתרונות בריאותיים של רכיבה על אופניים

רכיבה על אופניים, בין אם בחוץ על אופניים כביש ובין אם בתוך הבית על אופני ספינינג, טומנת בחובה יתרונות בריאותיים רבים. רכיבה קבועה על אופניים היא דרך מצוינת לפתח כושר גופני בכלל ושיפור תפקוד לב-ריאה, וכפועל יוצא, מפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. רכיבה קבועה על אופניים כמעט ואינה מפעילה לחץ או עומס על המפרקים, מה שהופך אותה מתאימה לאנשים ברמות כושר שונות וגילאים שונים. בנוסף, רכיבה על אופניים מסייעת בשמירה על משקל גופני על ידי האצה של שריפת קלוריות ושיפור חילוף החומרים. תנועת הדיווש הקצבית לא רק מחזקת את שרירי הרגליים אלא גם תורמת לטונוס השרירים הכללי, במיוחד בפלג הגוף התחתון. יתר על כן, רכיבה על אופניים היא משכך מתחים יעיל, המקדם רווחה נפשית באמצעות שחרור אנדורפינים. אופני ספינינג, עם רמות ההתנגדות המתכווננות שלהם מספקים סביבת אימון נוחה ומבוקרת לרכיבה על אופניים בתוך הבית. אופני ספינינג מציעים יתרונות בריאותיים דומים לאלה של רכיבה בחוץ עם יתרון נוסף של נגישות לאורך כל עונות השנה ואפשרות להתאמה אישית למטרות הכושר האישיות. בין אם בחוץ או בשיעור ספינינג, שילוב של רכיבה על אופניים בשגרת הכושר היומיומית יכול להוביל לשיפור הבריאות הגופנית והנפשית.

אז קדימה, צאו לדרך. הגלבוע מחכה. רכיבה מהנה!

לקריאה על מסלולי טיולים רגליים בגלבוע >